Perioden 1870-1914, d v s fram till Första Världskrigets utbrott brukar kallas ”Den väpnade fredens tid”. En fred som var beväpnad? Det är mycket riktigt några decennier av fred i Europa, men ute i kolonierna är europeen beväpnad i allra högsta grad via hetsk imperialism och nationalism.
Det turbulenta 1800-talet hade börjat skapat en framtidstro med arbetsbesparande modern industriell teknik, nya billigare varor tillsammans med politiska ideologier som satte ny förhoppning om rättvisa och jämlikhet på agendan. Tiden var ett lugn som ändå var fullt av oro. 1914 bröt Första Världskriget ut och oavsett land, så var den allmänna känslan säker på att kriget skulle vara över på några veckor. Det blev inte så, utan ett långt utdraget krig med ett resultat som världen aldrig förut skådat.
Vi ska studera detta krig genom att ta tag i orsakerna till varför det bröt ut, se hur kriget utvecklades och resultatet. Du kommer att redovisa detta avsnitt genom att skriva en essä på lektionstid, v 50. Kommande lektionspass fram till skrivningen, kommer vi att arbeta med frågorna via genomgångar, övningar och diverse film samt tid på lektionen att söka/skriva svar. Detta innebär att du kan förbereda dig väl inför den kommande essäskrivningen.
ESSÄFRÅGOR – FÖRSTA VÄRLDSKRIGET
Här följer åtta stycken frågor om första världskriget:
- Vilka var de viktigaste frågorna som hotade den europeiska freden och stabiliteten mellan 1890 och 1914?
- Diskutera betydelsen av de långsiktiga, kortsiktiga och omedelbara orsakerna till första världskriget.
- Diskutera kritiskt tre viktiga orsaker till första världskrigets utbrott.
- Undersök vilken roll var och en av de följande delarna spelade då det gäller utbrottet av första världskriget: allianssystemet; mobiliseringen; nationalismen i Balkan.
- I vilken utsträckning bör Tyskland hållas ansvarigt för att ha orsakat första världskriget?
- Definiera termen “totalt krig” och undersök i vilken grad första världskriget var ett “totalt krig“
- Varför gick USA in i första världskriget?
- Förklara varför Tyskland och hennes allierade besegrades i första världskriget.
Vi kommer välja fyra stycken av dessa frågor till den essäskrivning som kommer om några veckor och du väljer att besvara EN av dessa fyra frågor vid provtillfället.
Några ledtrådar då ni arbetar med svar till frågorna:
Den första frågan kan lätt leda till en enkel kronologisk uppräkning av de olika problem som drabbade Europa under tidsperioden, från 1890 till 1914. De bättre svaren försöker kategorisera problemen (nationalism; imperialism; allianser; kapprustning, etc…) i en viss logisk följd. Diskussionen som följer kan visa hur flera delar kom att samverka och leda till krigsutbrottet 1914.
Den andra frågan fokuserar på de långsiktiga orsakerna – hur olika kriser inom dessa orsaker fick spänningarna mellan olika länder att öka (kortsiktiga orsaker) tills de omedelbara orsakerna fick kriget att bryta ut. Det är viktigt att visa vilka av dessa delar kom att ha avgörande betydelse för själva krigsutbrottet (olika spänningar finns ju alltid i ett samhälle men det leder ändå inte till krig – så vilka var det som låg bakom krigsutbrottet 1914?).
Den tredje frågan ger er möjligheten att själva välja vilka tre orsaker som ni anser vara viktiga då det gäller Första Världskriget. Var och en av de tre orsakerna skall presenteras väl med klara bevis (narrativ detaljerad fakta). Diskussionen och förklaringarna hur dessa tre orsaker ledde till Första Världskriget är den analytiska delen av svaret på denna fråga.
Den fjärde frågan liknar den tredje fast här så bestämmer inte ni orsakerna. De är förutbestämda (allianser – OBS – inte bara de ”stora” allianserna utan även andra allianser som kom att påverka orsakerna till Första VK; mobiliseringen – hur flexibla var de olika ländernas krigsplaner och mobiliseringar?; Balkannationalismen – se separat papper om hur denna del utvecklades under 1800-talet och eskalerade efter Bosnienkrisen 1908-09). Det är mycket viktigt att samtliga nämnda orsaker diskuteras och att ni förklarar på vilket sätt de kan ha orsakat kriget. Det finns kanske också vissa gemensamma nämnare – sammanhang mellan de tre nämnda orsakerna…
Den femte frågan fokuserar på Tysklands skuld. Det innebär att ni först skall gå igenom de argument som klart pekar ut varför vi anser att Tyskland var skyldiga till att Första Världskriget bröt ut. Sedan så följer olika argument till varför Tyskland inte var ensamt skyldiga till att kriget bröt ut. Analysen blir en jämförelse mellan de olika argumenten för att komma fram till den relativa skulden för Tyskland. Denna genomgång skall hjälpa er med hur ni skall angripa och arbeta med frågorna (och svaren).
Den sjätte frågan måste innehålla någon forma av definition av den viktiga termen ”totalt krig” (annars blir det omöjligt att utveckla ett bra svar). Wikipedia definierar totalt krig på följande sätt ”Total krigföring är en form av krigföring som dels innebär en total mobilisering av alla delar av den krigförande staten och som också innebär att kriget förs på alla nivåer: militärt, ekonomiskt samt psykologiskt med hjälp av propaganda. Första världskriget blev det första moderna kriget där de krigförande parterna ägnade sig åt total krigföring”. Med andra ord så skall både den militära och civila aspekten av första världskriget tas upp. Förutom material nedan, så kan dessa två artiklar ge ytterligare djup och bredd för att kunna bättre besvara denna fråga:
Militärhistoria-Totalt krig
Första-VK Storbritannien och Tysklands hemmafront
Den sjunde frågan är en mer direkt fråga. Notera först och främst vilket utrikespolitik USA förde innan 1917 (och varför de förde denna politik). Sedan skall de olika orsakerna till varför USA gick med i kriget behandlas. Diskussionen (analysen) kommer fokusera på varför USA förändrade sin utrikespolitik och vad man hoppades kunna uppnå med denna förändring.
Den åttonde frågan har fokus på Tyskland och hennes allierade och varför de besegrades. Frågan behöver ha med orsaker kring alliansers bildande, varför andra länder väljer stå bakom Tyskland och Trippelalliansen, hur länderna agerade under krigets förlopp samt när och varför krigsframgången vänder och resultatet blir förlust. Hur bidrar utvecklingen på hemmafronten i Tyskland? Diskussionen (analysen) tar med både militärt förlopp och hemmafronten och diskuterar hur detta påverkade Tyskland och hennes allierade till förlust.
Under lektionstillfällena så går vi igenom Första världskriget utifrån dessa åtta frågor som alla handlar om krigets orsaker, förlopp och resultat. Vi utgår ifrån materialet som ligger här på sidan och detta blir en god hjälp i att få underlag till dina svar.
ESSÄ
Skolverket efterlyser i kursmålen att du ska kunna analysera och resonera utifrån något historiskt skeende. För att träna och att du ska kunna visa upp denna kunskap, så väljer vi att ha ett prov i essäform, för att du på ett smidigt sätt ska kunna visa upp dina färdigheter, i att analysera och utreda en fråga.
1. Essä-grunderna
2. Planera-din-essaä
3.Exempel-inledning-och-slutsats-1
4. Essaexempel-1-Revolutioner
5. Essaexempel-2-Revolutioner
6. Skolverket bedömning av en essä
7. Översikt essä
8.Råd-essä
9.Bedömningsmall Essä/ Skolverket – kunskapskrav Historia kurs 1b
10.Översikt-essä-en skriven sida
MATERIAL om FÖRSTA VÄRLDSKRIGET
Läroboken tar upp Första Världskriget på sidorna 448-474. Här behandlas orsakerna till att kriget bröt ut och krigsförlopp samt resultat. Dessa sidor ska du läsa, men en viss repetition av tidigare imperialism och nationalism, sidorna 401-412 är bra att läsa igenom igen, då dessa bland annat ger svar på långtgående orsaker till att kriget bröt. För att du ska ha möjlighet att vara mer detaljerad i dina svar så har vi lagt ut lite mer material att läsa. På Classroom: 6. Första Världskriget kommer tre bildspel, som är för stora för att läggas upp här att finnas. Det ena sammanfattar och visar både långtgående orsaker och mer direkta till att kriget bryter ut . Det andra bildspelet handlar om krigsförloppet samt ett bildspel som handlar om resultatet.
- Den väpnade fredens tid
- Första-Världskriget-Orsaker
- Imperialism
- Marockokrisen-1905-06
- Marockokrisen-1911
- Balkanomradet-1815-1914
- Dagens-Nyheter-mandagen den 29 juni 1914
- Österrikes-ultimatum-till-Serbien-23-juli-191
- Första Världskriget i bilder, propaganda
- USA går med i Första VK
- Första VK – kort historiografi
Hemmafronten, hungerkravaller och film/radio
- Artikel om de som var hemma, ej vid fronten och hur kriget drabbade dem:
Hemmafronten under Första världskriget, Carsten Ryytty, SO-rummet - Hungerkravaller i Göteborg:
ur Vårt Göteborg, Hundra år sen brödupproret 1917 - Spanska sjukan och Göteborg 1918-1919:
4. USA går in i kriget.
SR: Vetenskapsradion Historia: Så skulle ubåtarna vinna världskriget
(0 – 19 min): https://sverigesradio.se/avsnitt/843684