KÄLLKRITIK 2
Nu är det dags att gå in i källkritiken en andra gång. Det första ni ska göra är att repetera sidorna i Samband Historia s 10-25 ( Den vackre tjuven, Historia är en tolkande vetenskap, Historia skapas, Faktapåståenden,Värderingar tolkningar, Perspektiv, Kontexter, Tidigare kunskap, Historiesyner och Olika framställningar av Engelbrekt).
Reptera även s 26-34( Källkritik, De källkritiska kriterierna, Källkritik på Internet). Det sista avsnittet om källkritik i läroboken heter Begreppsanvändning, analys och metod s 35-45 och detta kommer vi återigen praktiskt arbeta med i våra övningar och behöver säkert repeteras också.
Nedan dokument är ifrån Källkritik 1, också det en repetition:
1. Källkritik – en översikt
2. KÄLLKRITIK-Grundläggande begrepp
3. Källkritik-bedömningsmål och råd
Det är epoken MELLANKRIGSTID som beskrivs i Samband historia( s 470-497), vi kommer läsa in oss på och göra källkritiska övningar kring. Det är viktigt att du läser in dig dess sidor som handlar om och ger en grund till vad som händer under Mellankrigstiden. En tid som sträcker sig mellan två krig. Mellankrigstiden börjar med Versaillesfreden juni 1919 och slutar med ett nytt krig, Andra världskriget september 1939. Ekonomin under denna period kan liknas vid en berg-och -dalbana som påverkar allt både det politiska och sociala livet. En kort tid kallas för Det glada 20-talet då människor glädjes åt rösträtt, demokrati, och diggar den nya musiken – jazz, för att möta en Börskrasch och 30-talet går in i en djup depression.
Under vår första lektion står Versaillesfredens villkor i centrum och vi se hur denna fred bl a påverkade länderna Tyskland, USA och Ryssland/ Sovjetunionen. här finns en text om de olika turerna kring fredsvillkoren som repetition samt bildspelet om Första världskrigets resultat:
Slutet av Första Världskriget.
Första världskriget, resultat o följder
Versaillesfredens nya och nygamla länder. Tror ni alla är nöjda?
Versaillesfredens villkor och Tyskland
Titta på filmklippet Versailles 1919, som är ur Den unge Indiana Jones äventyr och handlar om den nyvalda Weimarrepublikens delegation som åkt till Versailles 1919 för att diskutera villkoren för freden. Utgångspunkten är president Wilsons 14 punkter.
Versailles 1919
Följande text finns att läsa på Wikipedia: : ”En tysk delegation anlände till Versailles den 29 april ledd av Tysklands utrikesminister greve Ulrich von Brockdorff-Rantzau. Den 7 maj överlämnades i Versailles de allierades i detalj utarbetade förslag till fredstraktat. Tyskarna riktade starka invändningar mot de allierades krav. Den 16 juni svarade de allierade på de tyska invändningarna. Endast en mindre modifiering hade gjorts i villkoren, och de allierade krävde i sitt svar till Tyskland, att denna makt skulle obetingat godtaga villkoren inom fem dagar. Den tyska nationalförsamlingens majoritet beslöt i detta läge att acceptera villkoren i fördraget, varvid von Brockdorff-Rantzau, som var emot ett undertecknande, avgick. I hans ställe undertecknades fördraget 28 juni 1919 av den nye tyske utrikesministern Hermann Müller.”
Den stämning som Versaillesfreden kom att förmedla ligger i bakgrunden och oroar under 1920-talet, men kommer brisera under 1930-talet.
LÄXA till nästa lektion: En mycket känd teckning från denna tid är ”Peace and Future Cannon Fodder” (Fred och framtida kanonmat) av Will Dyson publicerad i ”The Daily Herald” den 13 maj 1919.
När Versaillesfredens villkor publicerades så tecknade Will Dyson denna bild. Försök att använda de källkritiska kriterierna och bestäm hur användbar denna källa är för att beskriva allmänhetens reaktion på de publicerade villkoren för Versaillesfreden.
Till din hjälp i din källkritiska analys, kan du använda sju frågor som inkluderar de källkritiska kritierierna:
Vad påstås om bilden?
Vad har den som publicerat eller sprider bilden för syfte?
Vad visar faktiskt bilden?
När och var publicerades den första gången?
Finns fler bilder från samma tillfälle?
Är bilden beskuren?
Är bilden manipulerad?
(Källa: https://www.lararen.se/nyheter/pedagogiska-tips/sa-granskar-du-bilder-pa-natet)
På Classroom finns ett dokument till er var att skriva era svar i.
Mellankrigstidens fokusområden…
Vi kommer följa Tyskland, USA, Ryssland som blir Sovjetunionen och så jämföra med Italien och se hur utvecklingen går från 1920-tal till 1930-talet och Andra världskrigets start.
1. TYSKLAND och WEIMARREPUBLIKEN 1919 till 1933
2. USA
3. RYSSLAND och de ryska revolutionerna
4. å så lite Italien…se Samband historia
Läxa till nästa lektion har ni fått på papper, men nu finns den även här:
Källkritisk övning Mellankrigstiden
Rättningsmall-Källkritisk-övning-Versaillesfreden
Tre filmer från serien Folkets århundrade, som är en brittisk dokumentärserie som sändes i kanalen BBC 1995-1997. I Sverige sändes serien i SVT 1997-1998. Folkets århundrade skildrar 1900-talet ur en mängd olika perspektiv, från år 1910 till 1990-talet.
Filmen Depressionen, följer framförallt USA:s utveckling under Mellankrigstiden. Den röda fanan följer Ryssland-Sovjetunionen under 1920-30-talet och En förlorad fred följer några personer- och deras livsöden parallellt med Nationernas förbunds utveckling och eftergiftspolitiken under 1930-talet. Varje avsnitt är ca 50 minuter och kompletterar och summerar både lärobok och dokument.
En förlorad fred
Depressionen
Den röda fanan