Såhär några veckor in på terminen har vi redan hunnit börja tänka källkritiskt och pratat DNA, du har forskat i din släkt! Vi är igång!
I del 2 Äldre historia, tar vi tag i tid, tidslinjer och epokerna Big Bang – människans forntid, går vidare med Antiken och avslutar med Medeltiden. Vi kommer kort ta ut vad som utmärker de olika epokerna via lektionsgenomgångar av mig Kerstin, men även stanna upp och göra några övningar samt diskutera dessa utifrån tidsaspekt och olika sätt att se på historia, s k historiesyn. Till vår hjälp har vi ett Texthäfte som kort beskriver de olika epokerna + materialet här på hemsidan. Vi kommer alltså inte använda oss av läroboken i denna del 2, men du får förstås läsa parallellt med texthäftet om du vill! All extrakunskap är bra, men vi kommer ha fokus på det korta texthäftet.
Detta avsnitt avslutas med ett flervalstest i v 39, så vi har sex lektionstillfällen på oss. Syftet är att du ska få ett grepp om epokerna och ta med dig dessa kunskaper in i nästa avsnitt, del 3.
Kort om Studieteknik och att anteckna…
Innan vi sätter igång, så börjar vi med att fundera kring studieteknik och konsten att anteckna. Varför? Att lyckas med kursen i Historia och i samtliga dina gymnasieämnen, underlättas med en bra studie – och anteckningsteknik. Du går i årskurs 1, så du är van vid studieteknik och har säkert utarbetat en bra sådan från grundskolan, men här kommer en repetition och kanske tips om att pröva något nytt? Vi börjar med att ta en kort introduktion i studieteknikens historia och avslutar med konsten att skapa anteckningar.
Tänk på att en god studieteknik, ger tid över till annat…
Hur ska du lyckas med dina studier…den senaste studietekniken?
Angela Lee Duchworth GRIT :
Ett bildspel om att anteckna: SKAPA ANTECKNINGAR
TIDSLINJER, EPOKER, HISTORIESYN
Nu har vi en bra studieteknik med oss och kan börja praktisera denna med start på EPOKER!
SKOLVERKET : Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll – Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv.
Första veckan av kursen fick ni i uppgift att tillsammans göra en tidslinje med de viktigaste händelserna. Den tidslinjen var helt rätt, men också helt fel… Varför? Svar: En tidslinje kan vara lokal, regional och national. Det beror på var i världen du utgår ifrån.
Texthäfte om de olika epokerna från Big Bang till medeltiden:
Häfte – HISTORISKA EPOKER
Olika tidslinjer och kartor: TIDSLINJER och KARTOR
1. EPOK: BIG BANG OCH FÖRSTA CIVILISATIONERNA
En liten film om Big Bang (svensk text) :
BILDSPEL :
Från Big Bang till den första Europeiska Civilisationen
SKOLVERKET: Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala moment:
Långsiktiga historiska perspektiv på förändrade maktförhållanden och olika historiska
förklaringar till dem. Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel
befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors
värde, på makt och på könsmönster.
Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och
sexualitet.
Hur individer och grupper använt historia i vardagsliv, samhällsliv och politik.
Betydelsen av historia i formandet av identiteter, till exempel olika föreställningar om
gemensamma kulturarv, och som medel för påverkan i aktuella konflikter.
Några olika historiesyner: HISTORIESYN
Från Kvinnovetenskaplig forskning till Genusvetenskap:
Från KVINNOHISTORIA till GENUSVETENSKAP
NOBELPRIS i fysiologi/medicin 2022 till Svante Pääbo. Pääbo fick Nobelpriset för att han tagit fram hela arvsmassan från neandertalarna, samt för upptäckten av en tidigare okänd hominin- denisovamänniskan:
Nobelpris Svante Pääbo (SVT Nyheter, dec 2022, 2 min)
I bildspelet om Big Bang och människans tidiga civilisation så fanns en bild om evolutionsläran och Charles Darwin. Här är en bild som du kanske inte sett i evolutionssamanhang – varför inte?
MÄNNISKANS UTVECKLING
Människans utveckling.
En paleoantropolog arbetar med att forska på utdöda människoarter och människoliknande fossil. Under 1800-talet efter fyndet av neandertalmänniskan satte paleoantropologin igång och har sedan fått nya utmaningar i fynd av ben att forska svar kring. Titta på filmen om grottan som innehöll en ny typ av människoart: homo nepali. Utgrävningen var också speciell- hur då?
Rising Star Cave , Sydafrika – ny människosort Homo naledi hittad och krävande utgrävning 2013-2015 ( engelsk undertext)
Fler dokument kring människans utveckling och de första civilisationerna
Människans tidigaste utveckling äldre syn
Jakt fiske och samlarstadiet
Extramaterial:
Dagens diskussion kring människofynden kan du läsa om i denna text:
Paleoantropologers fynd idag, ytterligare utveckling
Kreta – den första europeiska civilisationen
Kort repetition av detta avsnitt...Repetition Big Bang – första europeiska civilisationen
2. EPOK ANTIKEN
Den andra delen av det första avsnittet behandlar Antiken. Återigen är det viktigt att använda en bra anteckningsteknik, så att du skapar ett material som blir lätt att tillgodogöra sig före det första flervalstestet.
Bildspelet :ANTIKEN
Då det gäller Antiken (Grekland/Rom) så kommer här en kortare genomgång av kronologin och de olika perioderna.
TIDSLINJE ANTIKEN:
ROMERSKA RIKETS UTBREDNING FRAM TILL 117 e.Kr.:
Vardag och livsvillkor i Antiken: Mänskliga villkor under Antiken
Film: Kvinnor i antika högkulturer ( 15 min). Denna film är ett bra komplement till bildspelet ovan.
Ur världens historia ( BBC) Den kvinnliga gladiatorn (44 min)
VÄSTROMS fall- varför? ROMS-FALL
3. EPOK MEDELTIDEN
TIDSLINJE
Bildspel Medeltiden: MEDELTIDEN
Film, ur Historia förklarad: Medeltiden (18min)
Vardag och livsvillkor i Medeltidens samhälle: Mänskliga villkor under Medeltiden
Film: Kvinnor under medeltiden ( ca 4 min, engelsk undertext):
Första feministen? En text om Christine de Pizan
ur AI History Expedition:
en film om Christine de Pizan . the voice of women ( 3min)
Extramaterial:
Text om Hög-och senmedeltiden och nationalstaternas uppkomst:
Medeltiden – Nationalstater uppstår