Perioden 1870-1914, d v s fram till Första Världskrigets utbrott brukar kallas ”Den väpnade fredens tid”. En fred som var beväpnad? Det är mycket riktigt några decennier av fred i Europa, men ute i kolonierna är europeen beväpnad i allra högsta grad via hetsk imperialism och nationalism.
Det turbulenta 1800-talet hade börjat skapat en framtidstro med arbetsbesparande modern industriell teknik, nya billigare varor tillsammans med politiska ideologier som satte ny förhoppning om rättvisa och jämlikhet på agendan. Tiden var ett lugn som ändå var fullt av oro. 1914 bröt Första Världskriget ut och oavsett land, så var den allmänna känslan säker på att kriget skulle vara över på några veckor. Det blev inte så, utan ett långt utdraget krig med ett resultat som världen aldrig förut skådat.
Vi ska studera detta krig genom att ta tag i orsakerna till varför det bröt ut, se hur kriget utvecklades( krigsförlopp) och resultatet. Du kommer att redovisa detta avsnitt genom att skriva en essä på lektionstid, vecka …. Kommande lektionspass fram till skrivningen, kommer vi att arbeta med frågorna via genomgångar, övningar och diverse film samt tid på lektionen att söka/skriva svar. Detta innebär att du kan förbereda dig väl inför den kommande essäskrivningen.
ESSÄFRÅGOR – FÖRSTA VÄRLDSKRIGET
Här följer fyra stycken frågor om Första världskriget:
- Vilka var de viktigaste frågorna som hotade den europeiska freden och stabiliteten mellan 1870 och 1914?
- Definiera termen “totalt krig” och undersök i vilken grad första världskriget var ett “totalt krig“
- Varför gick USA in i första världskriget?
- Förklara varför Tyskland och hennes allierade besegrades i första världskriget.
Under provtillfället så kommer jag välja en eller två frågor utav de fyra – oavsett antal, så ska du endast besvara EN fråga under provet.
Några ledtrådar då ni arbetar med svar till frågorna:
Den första frågan kan lätt leda till en enkel kronologisk uppräkning av de olika problem som drabbade Europa under tidsperioden, från 1870 till 1914. De bättre svaren försöker kategorisera problemen (nationalism; imperialism; etc…) i en viss logisk följd. Diskussionen som följer kan visa hur flera delar kom att samverka och leda till krigsutbrottet 1914.
Den andra frågan måste innehålla någon form av definition av den viktiga termen ”totalt krig” (annars blir det omöjligt att utveckla ett bra svar). Wikipedia definierar totalt krig på följande sätt ”Total krigföring är en form av krigföring som dels innebär en total mobilisering av alla delar av den krigförande staten och som också innebär att kriget förs på alla nivåer: militärt, ekonomiskt samt psykologiskt med hjälp av propaganda. Första världskriget blev det första moderna kriget där de krigförande parterna ägnade sig åt total krigföring”. Med andra ord så skall både den militära och civila aspekten av första världskriget tas upp. Förutom material nedan, så kan dessa två artiklar ge ytterligare djup och bredd för att kunna bättre besvara denna fråga:
Den tredje frågan är en mer direkt fråga. Notera först och främst vilket utrikespolitik USA förde innan 1917 (och varför de förde denna politik). Sedan skall de olika orsakerna till varför USA gick med i kriget behandlas. Diskussionen (analysen) kommer fokusera på varför USA förändrade sin utrikespolitik och vad man hoppades kunna uppnå med denna förändring.
Den fjärde frågan har fokus på Tyskland och hennes allierade och varför de besegrades. Frågan behöver ha med orsaker kring alliansers bildande, varför andra länder väljer stå bakom Tyskland och Trippelalliansen, hur länderna agerade under krigets förlopp samt när och varför krigsframgången vänder och resultatet blir förlust. Hur bidrar utvecklingen på hemmafronten i Tyskland? Diskussionen (analysen) tar med både militärt förlopp och hemmafronten och diskuterar hur detta påverkade Tyskland och hennes allierade till förlust.
Under lektionstillfällena så går vi igenom Första världskriget utifrån dessa åtta frågor som alla handlar om krigets orsaker, förlopp och resultat. Vi utgår ifrån materialet som ligger här på sidan och detta blir en god hjälp i att få underlag till dina svar.
ESSÄ
Skolverket efterlyser i kursmålen att du ska kunna analysera och resonera utifrån något historiskt skeende. För att träna och att du ska kunna visa upp denna kunskap, så väljer vi att ha ett prov i essäform, för att du på ett smidigt sätt ska kunna visa upp dina färdigheter, i att analysera och utreda en fråga.
1. Essä-grunderna
2. Planera-din-essaä
3. Exempel-inledning-och-slutsats-1
4. Skolverket bedömning av en essä
5. Råd-essä
6. Bedömningsmall Essä/ Skolverket – kunskapskrav Historia kurs 1b
7. Översikt-essä-en skriven sida
MATERIAL om FÖRSTA VÄRLDSKRIGET
Läroboken tar upp Första Världskriget på sidorna 448-474. Här behandlas orsakerna till att kriget bröt ut och krigsförlopp samt resultat. Dessa sidor ska du läsa, men en viss repetition av tidigare imperialism och nationalism, sidorna 401-412 är bra att läsa igenom igen, då dessa bland annat ger svar på långtgående orsaker till att kriget bröt. För att du ska ha möjlighet att vara mer detaljerad i dina svar så har vi lagt ut lite mer material att läsa. Mycket utav detta material ( 1-13) går vi igenom under lektionspassen tillsammans med läroboken.
- Den väpnade fredens tid
- Första-Världskriget-Orsaker
- Imperialism
- 13 Röster om imperialismen
- Balkanomradet-1815-1914
- Dagens-Nyheter-mandagen den 29 juni 1914
- Österrikes-ultimatum-till-Serbien-23-juli-1914
- Första världskriget – förlopp ( 10 min)
- Första Världskriget- ännu en film om orsaker,start,förlopp och resultat av kriget( 14min)
- Första Världskriget i bilder, propaganda
- USA går med i Första VK( bildspel)
- Militärhistoria-Totalt krig
- Grymt krig – Kemisternas krig…(28min)
- Vad gjorde kvinnorna när männen låg vid fronten? (14min)
- Freden 1919 i Versailles
Hemmafronten, hungerkravaller och film/radio
- Artikel om de som var hemma, ej vid fronten och hur kriget drabbade dem:
Hemmafronten under Första världskriget, Carsten Ryytty, SO-rummet
Första-VK Storbritannien och Tysklands hemmafront
- Hungerkravaller i Göteborg:
ur Vårt Göteborg, Hundra år sen brödupproret 1917 - Spanska sjukan och Göteborg 1918-1919:
4. USA går in i kriget.
SR: Vetenskapsradion Historia: Så skulle ubåtarna vinna världskriget
(0 – 19 min): https://sverigesradio.se/avsnitt/843684