Svensk historia!
Sveriges historia – nu är det dags!
Det innebär att vi vrider tillbaka den historiska klockan till svensk medeltid och går framåt till år 1919 då Första världskriget är slut . Syftet är nu att koppla ihop Sverige med den historia vi hittills arbetat med och se hur utvecklingen gått här. Avsnittet avslutas med ett flervalsprov v 10 tisdag.
Första lektionen idag torsdag 30/1 kommer en kort introduktion från forntid till vikingatid, men flervalsprovet kommer handla om svensk medeltid till 1919.Vi utgår ifrån vår lärobok, Samband historia, med sidhänvisningar till Medeltiden, Vasatiden, Renässansen, 1700-tal, 1800-tal och tiden fram till 1919.
Det är ett stort avsnitt, så vi fokuserar på att få en helhet över de olika epokerna och gör några nedslag i varje epok för att få klarhet i vad som utmärker den svenska historien. I läroboken avslutas varje kapitel med diagram, vilka vi kommer arbeta med. Dessutom finns efter varje kapitel instuderingsfrågor, som du själv kan använda dig av för repetition.
Här på hemsidan finns filmer, filmklipp, kartor, artiklar. Vissa ser vi tillsammans på lektionen, andra är till för din egna fördjupning…
Tips! Studieteknik under svensk historia?
- Det är bra att läsa igenom, skumläsa, avsnittet före lektionsgenomgången, för att sedan bättre hänga med.
- Anteckna under lektionen och läs igenom igen efter lektionen.
- Läs igenom i läroboken igen och komplettera dina anteckningar där du behöver.
- Är något oklart, så FRÅGA Kerstin nästa lektion! Vänta inte till sista lektionspasser.
Skriv ner och repetera. - När veckans två lektionspass är slut repeterar och går in på nästa veckas förberedelser…
Material att läsa inför Flervalstestet
(Introduktion Häfte: Nordisk forntid och Vikingatid)
2. Samband Historia, se sidhänvisningar under respektive epok.
2. Diagram/tabeller Samband Historia: s 179f, s 269, 347,443f
3. Bildspel: Svensk-historia.-Kort-om-vikingar-medeltid-Vasatid-stormaktstid
Ett bildspel vi kommer återkomma till när vi studerar epokerna.
4. Här kan du se tydliga kartor! Historisk atlas Sverige 1500-1900
Vi startar med en serie i som ligger på SVTPLAY om ”De första svenskarna”.
De första svenskarna, del 1
Från SVT Kulturnyheterna 15 november 2023: Bronsålder i Norrbotten!
MATERIAL FORNTID- VIKINGATID
Bildspel:NORDISK FORNTID
3. Den brutala bronsåldern, Forskning och Framsteg
4. Lyssna på musik från Bronsålderslur!
5. Vikingatid, Forskning och Framsteg
6. Charlotte Hedenstierna Jonson- Birkakrigaren var en kvinna
____________________________________________________________
HÄR BÖRJAR MATERIALET TILL FLERVALSPROVET!
MATERIAL MEDELTID
Samband historia, s 162-177, diagram s 178f
Premiär på biofilmen ”Drottning Margareta”- en blänkare från Kulturnyheterna 2/12 2021:
”Drottning Margareta”
7. Daniel Sahlén – Medeltidens kvinnor i den historiska berättelsen
8. Gudrun Wessnert – Kvinnoliv i medeltida Stockholm
9. Film: Flickorna/Kvinnornas historia- Medeltiden
10. Film: Svensk medeltid (18min)
MATERIAL VASATIDEN
Samband historia, s 242-252
9. Gustav Vasas organisation av Sverige
MATERIAL SVENSK STORMAKTSTID
Samband Historia s 253-267, tabell 269
Här kan du se tydliga kartor! Historisk atlas Sverige 1500-1900
10. Maria Åberg- Historiska rättsprotokoll visar ny bild av kvinnors och mäns arbete
11. Häxprocesser
MATERIAL SVENSKT 1700-tal: FRIHETSTID och GUSTAV III
Samband Historia s 321-335, Gustavianska tiden s 336-344, tabell 347
Svtplay: Historien om Sverige: NYA TIDER 1710-1809
Ur Drottningholmsmusiken av Johan Heinrich Roman ( 1694-1758). Uppförd 18-20 augusti 1744, till kronprinsen Adolf Fredriks bröllop med Lovisa Ulrika, på Drottningholm
Ur Drottningholmsmusiken
12. Tidslinje 1720-1809
13. 1720 års regeringsform, 1772,1789
14. Sverige -1720-1809
15. Svensk historia, 8 st instuderingsfrågor 1500 1600 1700-talet
Sverige 1800-t till 1919
Samband historia s 343-345, 420-441
14. 1809-års författning
15. Kommuner/Landsting, Ståndsriksdag- Tvåkammarriksdag, folkrörelserna
16. Emigrationen ( 13min)
17. Industrialisering och uppfinningar
18. Allmän rösträtt, allmän värnplikt
18. Folkskola, utbildning för alla?