I läroboken Samband Historia heter kapitlet ”Det turbulenta 1800-talet” och visst är detta ett milt sagt omtumlande århundrade! Vi kommer i detta kursmoment att arbeta praktiskt/teoretiskt med källkritik och samtidigt lära oss än mer om 1800-talet.
På sidorna 10- 25 i din lärobok Samband Historia beskrivs historieämnet mer som en tolkande vetenskap vilken vilar på fakta-värderingar-tolkningar tillsammans med olika perspektiv. De källkritiska kriterierna ( närhet i tid, rimlighet, beroende , tendens) och identifikation av källan samt begreppsanvändning för analys och metod beskrivs på sidorna 26-45 i vår lärobok. Det är viktigt att du läser och sätter dig in i lärobokens kapitel, då det är bra med en förförståelse inför lektionernas övningar och diskussioner.
Källkritik- en översikt
I detta avsnitt kommer vi uppmärksamma några delar ur 1800-talets nya omvälvande händelser och källkritiskt granska dessa utifrån text, bilder och film. Du kommer också i slutet av momentet lämna in en liten släkttavla i Classroom och denna tar vi upp i kursens sista moment.
Vi kommer studera vårt 1800-tal utifrån:
1. Industrialism (s 307-320)
2. Politiska ideologier ,nationalism och Tysklands enande( s 352-373, 378-380)
3. Sverige – urbanisering, emigration, folkrörelser ( s 420-444)
Våra studier slutar i ett skriftligt prov på lektionstid där vi källkritiskt granskar vårt 1800-tal.
BEDÖMNINGSMÅL KÄLLKRITIK
Rättningsmatris Källkritik
Råd till de källkritiska övningarna- frågor o svar
Låt oss värma upp med 1800-talet och tidsandan via MUSIK!
Pianot slår igenom under 1800-talet, för att inte tala om nykomlingen i bleckblåsfamiljen – saxofon! Nya ljud, nya klanger! Från stora symfoniorkestrar till mindre trios eller solister skrivs det musik för. Kompositörer som Chopin, Strauss, Tjaikovskij… skapar musikverk som blir klassiker och spelas än idag. Publiken i konserthusen utvidgas till inte bara adel utan även medelklassen. De litterära salongerna lyssnar också till något sångstycke till piano.
Kan vi känna turbulensen i århundradet genom dessa små musikutdrag?
Chopin, ”Minutvalsen” , vid pianot Valentina Lisita
Saxofon och bleckblås- Medevi brunnsorkester
Johann Strauss d.y. ”An der schönen blauen Donau” Wienervals ur Let´s dance 2014
An den schönen blauen Donau
Del 1: INDUSTRIELLA REVOLUTIONEN + tolka text och bilder
Film ( 16 min) om industriella revolutionen, med start i England.
Industriella revolutionen
Vi ska granska några bilder(fotografi/karikatyr) tillsammans. Vem står bakom bilden, vem är källan? Finns tendens i bilden? Beroende? Är källan överhuvudtaget sann/rimlig? Även om inte utbudet var lika stort, så finns målningar, teckningar och även fotografier från 1800-talet, vilka alla speglar sin tid utifrån olika perspektiv. Här en hjälp till att tolka bilder genom att fundera på bildens värde och begränsning:
Bilder värde och begränsningar
Vi börjar källkritiskt granska några bilder som speglar industrialismen i England och Sverige. Källkritisk övning 1: Tolkning av bilder
Industriella revolutionen – Källkritisk övning 2– läxa till måndag 23/1. Skriv ner dina svar och ta med till lektionen.
Källkritisk övning 3 – läxa till måndag 30/1 Skriv ner dina svar och ta med till lektionen. Tänk på att källkritiskt granska varje källa utifrån ursprung/syfte/tid/beroende/tendens. Repetera i läroboken s 26-45, se fråga 2 ovan för Råd till källkritiska övningar…
Del 2: POLITISKA IDEOLOGIER, NATIONALISM, TYSKLANDS ENANDE
Politiska ideologier
Vad är en ideologi? En film från UR.
Konservatism
Liberalism
Socialism
Marxsism
Feminism ( 8 min)