I detta avsnitt av kursen så ska vi arbeta källkritiskt!
Vår lärobok Samband historia startar hela kursen med källkritik. Inte så konstigt, då en historiker måste tänka källkritiskt i sitt arbete. Även vi startade kursen med att börja tänka källkritiskt utifrån bild och text. Nu är det dags att fördjupa sig i vad källkritik är och hur du går tillväga när du källkritiskt granskar historiska källor, såsom texter, bilder, filmer, muntliga berättelser och föremål samt internets utbud. Tillsammans med läroboken kommer vi att arbeta praktiskt/teoretiskt med källkritik och samtidigt lära oss än mer om 1800-talet.
På sidorna 10- 25 i Samband Historia beskrivs historieämnet mer som en tolkande vetenskap, vilken vilar på fakta-värderingar-tolkningar tillsammans med olika perspektiv. De källkritiska kriterierna ( närhet i tid, rimlighet, beroende, tendens) och identifikation av källan samt begreppsanvändning för analys och metod beskrivs på sidorna 26-45 i Samband. Det är viktigt att du läser igenom dessa sidor och sätter dig in i detta kapitel, då det är bra med en förförståelse inför lektionernas övningar och diskussioner, och även en repetition efter varje lektion. Ta lite i taget… Du läser hemma och du kommer även få möjlighet att läsa under lektionstiden, då jag ger pratar med varje grupp som redovisat ”Den nya tiden” och ger återkoppling.
1. Källkritik – en översikt
2. Källkritik – grundläggande begrepp
Tiden som vi kommer studera källkritiskt är Europeiskt 1800-tal och detta århundrade kan vi milt sagt kalla för turbulent! Om 1700-talet slutade med revolutioner så börjar 1800-talet med att samla alla Europas makthavare i staden Wien för att under Wienkongressen 1814-15 försöka ”dra tillbaka klockan” till tiden före revolutionerna…Det lyckas inte riktigt. Vi kommer uppmärksamma några delar ur 1800-talets nya omvälvande händelser och källkritiskt granska dessa utifrån text, bilder och film.
Vi kommer studera vårt 1800-tal utifrån 3 perspektiv:
1. Wienkongressen( s 368-369), Revolutioner ( Frankrike s 374-375) och enande
(Tyskland s 378-380, Italien s 384-386)
2. Politiska ideologier och nationalism ( s 350-362)
3. Industriella revolutionen och kvinnan ( s 362-367)
+ källkritiska övningar på lektionstid och en läxa om ”Tysklands enande”
Våra studier slutar i ett skriftligt prov torsdag v 50 på lektionstid där vi källkritiskt granskar vårt 1800-tal.
START…Musik – 1800-talets nya ljud!
Låt oss värma upp med 1800-talet och fånga den nya tidsandan via MUSIK!
Stråkinstrumenten ( violoin,cello…) har nått sin fulländning i utformandet tidigare, men pianot slår igenom under 1800-talet, för att inte tala om nykomlingen i bleckblåsfamiljen – saxofon! Nya ljud, nya klanger! Från stora symfoniorkestrar till mindre trios eller solister skrivs det musik för. Kompositörer som Chopin, Strauss, Tjaikovskij… skapar musikverk som blir klassiker och spelas än idag. Publiken i konserthusen utvidgas till inte bara adel utan även medelklassen. I de litterära salongerna lyssnar deltagarna gärna till något sångstycke ackompanjerat av piano.
Kan vi känna turbulensen i århundradet genom dessa små musikutdrag?
Vivaldi, De fyra årstiderna: Vinter, Christian Li på violin
Chopin, ”Minutvalsen” , vid pianot Valentina Lisita
Tjaikovskij, Svansjön
Wienervals ur Let´s dance 2014
https://screencast-o-matic.com/watch/cr6XlOVXTQF
1. Wienkongressen/Revolutioner/ Enande
Wienkongressen och politisk utveckling i Europa
Europa i början av 1800-talet är skakat. Napoleon lyckades nästa ta över hela Europa och revolutionerna störtade hundratals år av feodalt styre, faktiskt under en natt i Frankrike. Europas furstar möttes i Wien och skissade upp hur eventuellt kommande revolutioner eller en ny Napoleon skulle stoppas. I Samband historia kan du läsa om den politiska utvecklingen i Europa efter Napoleonkrigen ( s 368f).
Wienkongressen lyckades, som sagt, med att få till fred i många europeiska länder ett tag, men tankar på folkstyre och maktfördelning gick inte att sudda bort. Nya tankar som liberalism och nationalism skulle bli kvar.
Wienkongressen
Karta Wienkongressen Europa, 1810 och 1815
Karikatyr Politisk balans
Bilden finns i läroboken s 368, tecknare okänd, publicerades i den satiriska franska tidningen Le Nain Jaune, 15 maj 1815. Montesquieus maktbalans ska vara ledande, men finns det lurande faror? Tolka bilden…
Frankrike under 1800-talet fortsätter att storma. BILDER som speglar politiska händelser i Frankrike under 1800-talet.
Bakgrund: Makten pendlar i Frankrike under 1800-talet – mellan kungar och däremellan utropas republik. Två revolutioner skakar landet 1830 och 1848 och sprider sig även utanför landets gränser. Det är en rörig tid med kamp mellan reaktionära monarkister på ena sidan och medelklass , bönder och den nya växande klassen industriarbetare på andra sidan. De senare har inte glömt Franska revolutionens frihetssträvan och det har inte heller den förra gjort. Konflikt! Att frihet som rösträtt, lika lön…skulle gälla kvinnor också hade Napoleon sett till att glömma/sätta stopp för och det gjorde makthavarna, oavsett om det var monarki eller republik under 1800-talet också. Frankrike- startar kampen för frihet, jämlikhet och broderskap1789, lät sina systrar, de franska kvinnor, få vänta på sin rösträtt till 1944…
Efter att vi satt oss in i Frankrikes politik så finns här tre bilder att fundera över källkritiskt:
1. Källkrisikt övning 1: Frankrike under 1800-talet i 3 bilder
Här en hjälp till att tolka bilder genom att fundera på bildens värde och begränsning:
Bilder-värde-och-begränsningar
2. Politiska ideologier och Nationalism
Politiska ideologier
De politiska ideologierna kommer förändra sättet att tala om människor i ett samhälle. Istället för att dela in människor i stånd blir detta förlegat då samhället förändrats i grunden. Lantbruksbefolkningen går över från att vara piga eller dräng till att bli lönearbetare i fabriken i staden. Det feodala samhället går över i ett kapitalistiskt samhälle som mer talar om ”klass”. Istället för att kalla sig bonde eller borgare blir du arbetarklass eller medelklass. Läs mer om detta i Samband historia (s 350-361).
Film från UR om 1800-talet(19 min):
1800-talet i Europa
Bildspel ( 5min) av Mattias Axelsson, som går igenom de politiska ideologierna, feminism,nationalism m m och är också berättaren i denna lilla film.
Extra fördjupning: Vill du ytterligare fördjupa dig i -ismerna som får sin form under 1800-talet så ligger en serie på ur play med några minuter per -ism att titta på: https://urplay.se/serie/227244-ideologierna.
Nationalism
Franska revolutionen hade skapat en känsla av samhörighet – de var ett folk. Frankrike var en stat, med en egen armé – Nationalgardet som slogs för nationen, inte för en kung. Fransmännen samlades under en flagga, förenade i en nation av fransktalande medborgare– med en gemensam historia och en folksjäl. Nationalismen vad född och skulle få fler anhängare i Europa.
Franska nationalsången: Marseljäsen ( en blodig historia…)
Extra fördjupning: Nationalismen fick stöd av den litterära genren Romantiken, som blev en protest mot Upplysningens ideal, nämligen: idealiserandet av mörker, folktro/skrock och skräck, religion, sagor, inåtvändhet, känsla, fantasi, titta bakåt- historia, kritik av det nya industrisamhället hylla det gamla… Detta passar nationalismen bra, då denna talade om vikten av att ett folk som talar samma språk, delar samma historia/folksjäl – med tillägget att ett sådant folk också ska bo i ett och samma land. Under 1800-talet så kommer nationalismen förändras, från att vara enande till att splittra nationer och få dem att tävla mot varandra istället. Läs om detta i Samband historia ( s 370-373).
Wienkongressen lyckades bevara ett fredsläge i Europa med några undantag. Genom krig så utropas Italien till ett land och likaså Tyskland. Detta rör om i maktförhållandena i Europa och kommer levandegöra Nationalismen samt också skapa väcka till liv gamla motsättningar mellan länderna samt skapa nya. Mer om detta i nästa avsnitt: Första världskriget.
v 48 ska vi använda det du lärt om 1800-talet och träna på att arbeta källkritiskt utifrån de källkritiska kriterierna/nycklarna med text och bilder.
Läxa till tisdag 3/12: Källkritisk övning 2 ,Tysklands enande
Gå igenom för varje källa utefter: ursprung, syfte, rimlighet, tid, beroende, tendens, värde.- besvara påståendet efter genomgången. Ta med egen kunskap och jämför källorna källkritiskt. Summera och besvara påståendet.
Rättningsmall Tysklands enande
Obs! Denna rättningsmall innehåller extra extra extra allt vad en skulle kunna tänkas svara kring ursprung, syfte, rimlighet/äkthet… Allt kanske du inte har kommit på när du gjorde läxan, men svarsmallen är mer ett exempel på hur du kan tänka för att göra dina svar så djupa och breda som möjlighet. Läs igenom och fundera över hur du tänkte/svarade när du gjorde läxan. Vad behåller du , vad lägger du till?
1. Tysklands enande
2. Garibaldi-och-Italiens-enande
3. Industriella revolutionen och kvinnan
Källkritisk övning 2, Tolka bilder industrier och arbete
Den industriella revolutionen förändrade människans livs- och arbetsvillkor helt. Hela familjen- föräldrar och barnen( som ofta var många) behövde oftast alla arbeta i fabriken, för att klara hyra, mat m m. Det fanns ingen maxtid för hur länge en fick arbeta per dag, varken för vuxna eller barn. Blev du skadad i fabriken- blev du oftast arbetslös, eftersom du inte kunde arbeta lika effektivt längre. Lönen hölls ofta låg, då det fanns gott om arbetslösa som ville ha jobb. Kvinnor och barn fick dessutom halva lönen av vad en man fick, dessutom var många yrken stängda för kvinnor. Orättvist?
Välkommen till industriella revolutionens mänskliga baksida… Om hur industrialismen förändrade i arbetsliv och samhällsklasserna står det i Samband historia på s 362-367. Läs igenom.
Film: UR Industriella revolutionen ( 17min)
Kvinnoroller från 1789 till 1900
I detta häfte studerar vi sidan 3-4 som handlar om kvinnor under industriella revolutionens 1800-tal.
Kvinnorörelsen hade redan startat under Franska revolutionen. Mänskliga fri-och rättigheterna ”Frihet, jämlikhet och broderskap”, gällde just bröderna- systrarna/kvinnorna stoppades av sina meddemonstranter. De få rättigheter som kvinnor i början av revolutionen fått, släckte Napoleon helt ned. Under 1800-taletkvinnorörelserna startar pånytt i Europa och kämpar återigen för rösträtt, så att en kvinna skulle bli myndig och bestämma själv över sitt liv och sin kropp. Suffragettrörelsen i Storbritannien chockar i sitt manliga militanta sätt att demonstrera. 1918 fick kvinnorna i Storbritannien rösträtt. Mer om rösträtt i nästa avsnitt: Första världskriget.
Här en modern film om rösträtten för amerikanska kvinnor:
Titta på filmen och källkritisk granska den. Är den korrekt eller är det bara påhitt i ”kvinnodansen”? Hur kämpade suffragetterna? Vem har gjort originalmusiken?
Den engelske filosofen John Stuart Mill jämför kvinnans situation i dåtidens samhälle med slavars villkor i historien. Han menade att kvinnoförtrycket var det främsta hindret för mänsklighetens utveckling. I Kvinnans underordnade ställning från år 1869 skriver han: ”Männen vill inte bara ha kvinnors lydnad, de vill också ha deras känslor. […] De har därför gjort allt för att förslava deras sinnen. Herrarna till alla andra slavar litar för lydnadens upprätthållande till fruktan, antingen fruktan för dem själva eller för högre makter. Kvinnornas herrar önskade sig mer än enkel lydnad och utnyttjade hela uppfostrans makt för att vinna detta syfte.”
Film från UR i serien MAX 1800-tal:
Kvinnans århundrade ( 28min)
Kvinnorörelse NE
En s k Kvinnosakskvinna förlöjligades ofta i karikatyrer- hur och varför tror du?
Utdrag ur Wikipedia ( hämtat 2024-11-20): Suffragetter
För att ytterligare förstärka er kunskap om förhållandet för kvinnor under 1800-talet så kommer ni här finna några dokument:
3. Kvinnans plats, ur Kvinnor i västvärlden, Bente Rosenbeck
4.Arbete i hemmet, ur Kvinnor i västvärlden Bente Rosebeck
5. Förändringar i arbetet, ur Kvinnor i västvärlden Bente Rosenbeck