I detta avsnitt av kursen så ska vi arbeta källkritiskt!
Vår lärobok Perspektiv på historien startar hela kursen med källkritik. Inte så konstigt, då en historiker måste tänka källkritiskt i sitt arbete. Nu är det dags att fördjupa sig i vad källkritik är och hur du går tillväga när du källkritiskt granskar historiska källor, såsom texter, bilder, filmer, muntliga berättelser och föremål och internets utbud. Tillsammans med läroboken kommer vi att arbeta praktiskt/teoretiskt med källkritik och samtidigt lära oss än mer om 1800-talet.
De källkritiska kriterierna (närhet i tid, rimlighet, beroende , tendens) och identifikation av källan samt begreppsanvändning för analys och metod beskrivs på sidorna 22-31 i läroboken Perspektiv på historien. Det är viktigt att du läser och sätter dig in i lärobokens kapitel, då detta ligger som grund för hur vi arbetar källkritiskt med historia och vårt 1800-tal.
Tiden som vi kommer studera källkritiskt är Europeiskt 1800-tal och detta århundrade kan vi milt sagt kalla för turbulent! Om 1700-talet slutade med revolutioner så börjar 1800-talet med att samla alla Europas makthavare i staden Wien för att under Wienkongressen 1814-15 försöka ”dra tillbaka klockan” till tiden före revolutionerna…Det lyckas inte riktigt. Vi kommer uppmärksamma några delar ur 1800-talets nya omvälvande händelser och källkritiskt granska dessa utifrån text, bilder och film.
Vi kommer studera vårt 1800-tal utifrån: Politiska ideologier, Nationalism och Lika rättigheter för alla? Våra studier slutar i ett skriftligt prov i v 46 på lektionstid där vi källkritiskt granskar vårt 1800-tal.
URVAL av 1800-t som vi arbetar med och källkritiskt övar på:
1. Ideologier ( s 182-188)
2. Nationalism (189-196 )
3. Lika rättigheter för alla?( s 207-215)
Vi kommer göra 3 övningar där vi arbetar källkritiskt, varav 1 övning är läxa och handlar om Tysklands enande. Läxan är upplagd precis så som provet kommer se ut.
Källkritik – några dokument om begrepp, syfte bedömning och råd:( lärobok s 22-29)
1. Källkritik – en översikt( bildspel)
2. Källkritik – grundläggande begrepp
3. Bedömningsmatris Källkritik
__________________________________________________________
Introduktion 1800-talet- det nya!
Låt oss värma upp med 1800-talet och tidsandan via ny MUSIK!
Stråkinstrumenten ( violoin,cello…) har nått sin fulländning i utformandet tidigare, men pianot slår igenom under 1800-talet, för att inte tala om nykomlingen i bleckblåsfamiljen – saxofon! Nya ljud, nya klanger! Från stora symfoniorkestrar till mindre trios eller solister skrivs det musik för. Kompositörer som Chopin, Strauss, Tjaikovskij… skapar musikverk som blir klassiker och spelas än idag. Publiken i konserthusen utvidgas till inte bara adel utan även medelklassen. De litterära salongerna lyssnar också till något sångstycke till piano.
Kan vi känna turbulensen i århundradet genom dessa små musikutdrag?
Chopin, ”Minutvalsen” , vid pianot Valentina Lisita

Clara Schumann (1819 -1896) fotograferad vid sitt piano. Foto: © Stefano Bianchetti
Clara var tysk tonsättare och pianist.
Tjaikovskij, Svansjön
Wienervals ur Let´s dance 2014
https://screencast-o-matic.com/watch/cr6XlOVXTQF
Start!
Källkritik -BILDER
Varje dag möts vi av bilder – i vår mobiltelefon, på internet eller i tidningar, på reklampelare i staden…Överallt. Bilderna passerar oftast utan att vi tar större notis om dem, men ibland påverkas vi direkt, eller kanske indirekt. Då är det viktigt att ta fram de källkritiska nycklarna och låta dessa börja jobba! Vem står bakom bilden, vem är källan? Finns tendens i bilden? Beroende? Är källan överhuvudtaget sann/rimlig? Även om inte utbudet var lika stort, så finns målningar, teckningar och även fotografier från 1800-talet, vilka alla speglar sin tid utifrån olika perspektiv.
Vi börjar källkritiskt granska några bilder som är av olika genre ( karikatyr/fotografi/ oljemålning) och vi analyserar och diskuterar vilket källkritiskt värde ( fördel/nackdel) bilderna har.
Här en hjälp till att tolka bilder genom att fundera på bildens värde och begränsning:
Bilder-värde-och-begränsningar
Källkritisk övning 1: ”En kung tågar in”, läroboken s 31
Bakgrund till konstnär Hans Markart:Konstnär o tavla, källkritisk övning 2
Källkritisk övning 2: Källkritisk övning 2 Källkritik, tolka bilder
Skriv ner dina svar i ett google dokument och spara, så går vi igenom svaren på lektionen.
1. Politiska ideologier ( s 182-188)
Det revolutionära 1700-talet började med något nytt i Europas historia. 1800-talet kommer bygga vidare på detta nya och sätta start för det moderna nya samhället – industrisamhället med kapitalism och politiska ideologier. Trots Wienkongressens ambitioner, så gick det aldrig att vrida tillbaka klockan till tiden före revolutionerna.
Politiska ideologier
Vad är en ideologi? En film från UR.
Detta är den första filmen i en serie som går igenom alla politiska ideologier. Du hittar resterande: Konservatism, liberalism, socialism, marxism, feminism – på URplay, se länk:
Politiska ideologierna
”Nya samhällsklasser”- överklass/medelklass/arbetarklass…
Revolutionerna visade på en stark växande borgarklass ( medelklass) som stod utan makt, trots att de hade både utbildning och pengar. Det är denna medelklass som kommer fortsätta utmana och ställa krav på den konstitutionella monarkin och kyrkan under 1800-talet. Borgarna kommer driva krav på rättvisa, jämlikhet och rösträttsfrågan, i takt med att de bli ledande inom industrin och handel med råvaror m m.
Samtidigt som medelklassen etablerar sig under 1800-talet växer en ”ny” samhällsklass fram ur jordbruksreformer och industrisamhället, nämligen arbetarklassen. Denna klass kommer i sin tur ifrågasätta fördelningen av makten, resurserna, lönen och arbetstiden och kräva att rättvisan och rösträtten även ska gälla för den. Både inom medelklassen och bland arbetarna ifrågasattes barnarbetet, speciellt då den allmänna skolan kom att införas. Då en familj ofta bar barnrik, så krävde familjens ekonomi att alla behövde jobba, vilket gjorde att skolgång fick utebli.
Då kvinnans lön var hälften av mannens för samma arbete samt att vissa arbeten fick endast män ha, så började röster om jämlikhet och systerskap höras igen. Denna gång kom kvinnorna att organisera sig och driva många frågor men framförallt rätten till att bli myndiga, få rösträtt. Feministerna gav inte upp, och började organisera sig, mer om detta i del 3.
De politiska ideologierna kommer förändra sättet att tala om människor i ett samhälle. Istället för att dela in människor i stånd blir detta förlegat då samhället förändrats i grunden. Lantbruksbefolkningen går över från att vara piga eller dräng till att bli lönearbetare i fabriken i staden. Det feodala samhället går över i ett kapitalistiskt samhälle som mer talar om ”klass”. Istället för att kalla sig bonde eller borgare blir du arbetarklass eller medelklass, medan aristokratin/ adeln mer kallas för överklass.
2. Wienkongressen, Nationalism och politisk utveckling i Europa och USA. ( s 189-196)
Wienkongressen 1814-1815
Om 1700-talet slutade med revolutioner så börjar 1800-talet med att samla alla Europas makthavare i staden Wien för att under Wienkongressen 1814-15 försöka ”dra tillbaka klockan” till tiden före revolutionerna…Frankrike får sina gränser som de var 1792 före revolutionskrigen och Napoleons erövringar. Starka furstestater sätts runtom Frankrike- allt för att undvika ett nytt revolutionsförsök hos fransmännen. Revolutionens idéer om jämlikhet fortsatte dock att färga 1800-talet och kom att ta sig nya uttryck med industrialism, ideologier och kamp för lika villkor…även för kvinnorna!

”Mr Tout- á tous, eller modellen för erkännande”, 1815, publicerad i Lain jaoune, fransk satirtidning.
Tolka bilden…
![]()
Klemens von Metternich, österrikisk utrikesminister. Central roll i Wienkongressen, ville ha ett konservativt Europa.
Nationalism förklarad, film från URPlay, 19 min
Förenande (god) och aggressiv ( ond) nationalism?
Den enande nationalismen och den splittrande. Här är några dokument som sammanfattar och fördjupar(extra):
1. Wienkongressen
2. Del 2 karta Wienkongressen Europa
2. Garibaldi-och-Italiens-enande
3. Tyskland fram till 1871
4. Tysklands enande
Nästa vecka kommer vi arbeta med ett exempel på nationalism som enar länder såsom Tyskland och Italien, men också studera Ryssland.
LÄXA: Källkritisk övning 3: Tysklands enande
Under v 43 kommer vi bl a arbeta med Tysklands enande utifrån läroboken och dokumenten här ovan. SKRIV NED dina svar och spara ditt dokument, så går vi igenom övningen tillsammans lektionen efter.
Arbetssätt för att kritiskt granska övning 3:
Den källkritiska övningen om Tyskland s enande har två källor: en text och en bild. Tänk på att granska varje källa utifrån: Ursprung, syfte, äkthet, tid, beroende, tendens och vad svarar källan på påståendet samt jämföra källornas källkritiska värde tillsammans med din egna kunskap i ämnet. Perspektiv på historien, s 192-193 handlar om Tyskland, läs detta och till ytterligare hjälp har du två dokument ovan om just Tyskland.
Vi kommer gå igenom denna övning noga, då det skriftliga provet i vecka 46 kommer se ut på samma sätt.
Rättningsmall Källkritisk övning Tysklands enande
OBS! Tänk på att denna rättningsmall innehåller alla möjliga tänkbara svarsalternativ. Syftet är att du ska se hur man kan tänka källkritiskt kring text och bild. Du har 90 minuter på dig under provtiden och skulle inte hinna allt som står i mallen…
3. Lika rättigheter för alla? (207-215)
Kort film om lady Florence Pannel , 108 år…intervjuad 1977 om då och nu.
Lady Pannel 108år ( 4 min)
Detta avsnitt i din lärobok handlar om det nya samhället som växer fram under 1800-talet med fokus på svenska och europeiska förhållanden. De snabbt växande städerna med sin industri förändrar helt livsmönstret för både män och kvinnor samt barn, mot hur det varit att leva på landsbygden. Ståndssamhället går över till att man talar om överklass, respektive medelklass samt arbetarklass. Krav på rättigheter såsom rösträtt, fastställd arbetstid och säker arbetsmiljö och lika lön höjs för män, men också för kvinnorna. Det är ett oroligt århundrade och vi ska följa hur det var att vara kvinna i de olika samhällsklasserna- om lika rättigheter också gällde här?
Läs kapitlet i boken ( s 207-215) . Vi kommer arbeta med några utav frågorna i boken.
Bildspel Sverige 1800-tal, reformer och folkrörelser
Liberala reformer påverkar både män och kvinnor i Sverige, men för kvinnorna blir dessa förändringar en smygande start till rösträtt och jämställdhet i arv, utbildning och så småningom myndig att få rösta.
1800-talet Europa – nya arbetsvillkor, ny syn på familj
Sverige, reformer för ökad jämställdhet, 1800-t
Betty Pettersson – första svenska kvinnan som tog studenten 1871. Läs mer här från Uppsala universitet om Betty Petterssons kamp för att få ta studenten.
Kvinnorörelse och feminism under 1800-talet? Gå tillbaka och titta på de politiska ideologierna och filmen Feminism ovan.
Film som summerar avsnittet om Lika rättigheter för alla…
1800-tal Kvinnans århundrade ( SvtPlay) 18 min
Diagram över maktfördelning, Samband s 444
Maktfördelning i Sverige 1800-t